lördag 27 oktober 2012

Make it your own

 Hej, hej!

Ni kanske undrar hur det gick med tröjmönstret från Makeityourown jag köpte för ett tag sedan. Det har gått upp och ned. Mönstret är bra, men jag valde fel storlek.

Har kämpat på och provat mig fram. Sydde först en tröja i ett tyg utan stretch. Det blev inte alls bra. Axelsömmen hamnade fel och halsrigningen blev hemsk. Huvva! Sen försökte jag sy en A-linjeklänning. Den blev fin, men för smal över axlarna. Klänningen gav jag till min nätta mamma. För att mönstret skulle passa mig fick jag sätta igång och justera det. Lade till 2-3 centimeter på bredden och ritade en egen urrigning efter en tröja jag gillar och vips passade tröjan mina respektingivande breda axlar. Skulle ha valt storlek L istället för M på mönstret från början.

Tröjan nedan är sydd av bomullsväv som fyndades bland stuvarna hos Ohlssons för ett par år sedan. Tänkte först att tyget skulle bli en klänning till storasyster, men det har inte blivit av. Men så plötsligt fick även detta tyg vara med och leka! Det fick den äran att bli en kortärmad liten tröja.  Hade önskat att tröjan fick långa- eller trekvartsarmar, men efter ett tag insåg jag att tygbiten bara räckte till kortärmat.

Även fast jag älskar att sy är det inte alltid kul. Man råkar ut för bakslag mest hela tiden. Det är maskiner som krånglar, sprättare som är borttappade, tyg som klipps ut fel och så vidare och vidare. Det händer att luften går ur och att man tillslut inte vill se åt det påbörjade projektet.  Denna gång var det nära, väldigt nära att jag gav upp. Är så glad att jag inte gav upp och tillslut lyckades sy något som jag gillar och kan ha på mig. Gillar modellen som är väldigt tillåtande för en mammafigur, gillar tyget, gillar dragkedjan baktill och jag gillar att insidan ser fin och välsydd ut. Det är sällan jag är nöjd över avigan när jag syr i bomullsväv. Det beror på att jag inte brukar ha ork och tålamod att sicksacka. Denna gång tog jag mig tid och trädde om overlockmaskinen som gav mig en gudomligt fin söm som ser ut som köpes. Jippi! (Att maskinsen sedan fick fnatt och massakrerade tre symaskinsnålar och i dagsläget är obrukbar låtsas jag inte om i detta inlägg.)

Har fått blodad tand när det gäller att sy i större format, dvs. i vuxenformat. Men innan jag kan sy något mer till mig måste jag sy en kattdräkt och en groddräkt till Halloween. Sen behöver jag, lillebror och pappan nya mössor nu när det termometern letar sig ned under minussträcket.



2 kommentarer:

  1. snyggt! det där tyget är så fint!

    SvaraRadera
  2. Å vad glad jag blir att se dig i tröjan. Härligt att du orkade hela vägen. Nu kommer det bara att bli lättare och lättare att sy.

    Det tar några gånger att känna in mönstret för att sedan hitta det som passar sin egen kropp. Men det e ju det som är så bra när man till slut hittat det perfekta ändringarna då går det ju hur lätt som helst att skapa nya kreationer efter det.

    Hoppas man får se mer makeityourown kreationer här:)

    SvaraRadera