fredag 19 oktober 2012

Utveckling

När jag gick i skolan älskade jag syslöjd. De där två timmarna i veckan som man fick spendera i slöjdsalen gick alltid så fort. Efter högstadiet blev det inte så mycket mer slöjdande, förutom gardiner förstås. Hade i och för sig en period då jag virkade mössor. För cirka fyra år sedan när skatteåterbäringen kom köpte jag en symaskin. Detta blev startskottet på för en ny hobby.

Om man kollar tillbaka här i bloggen kan man se mina första egentillverkade barnplagg. Det var några år sedan och sedan dess har jag lärt mig massor. Till att börja med hade jag inga köpesmönster. Kikade på hur köpeskläder var sydda och körde på. Efter ett tag beställde jag mönstertidningen Ottobre och fick några basmönster att arbeta med. Dessa tidningar innehåller också fina beskrivningar i hur man utför olika moment, exempelvis hur man syr fast en dragkedja. Kan verkligen rekommendera dem till er som vill börja sy egna barnkläder.

Ett annat sätt att lära mig nytt var och är att läsa sybloggar. Jag har varit en flitig besökare bland annat här. Kokalal har flera underbara beskrivningar hur man utför olika symoment. Blir så imponerad av hur duktig hon och flera andra är på att sy och hur de delar med sig av sina kunskaper. Ta byxorna på bilden nedan som exempel. Har länge tyckt att sådana fickor är fina, men mitt sysjälvförtroende har inte trott att JAG kan sy sådana. Det har sett för komplicerat ut. Så här för någon vecka sedan lade kokalal ut en steg-för-steg beskrivning i hur man syr fickor. Letade fram en billig stuvbit och provade och det visade sig att det inte alls var svårt. Jag har kanske inte de finaste täcksömmarna, men de fungerar. Resultatet blev i alla fall ett par riktigt fina och sköna byxor. Nu ska jag sluta skriva på detta inlägg... flera projekt väntar... bland annat en klänning och en guldkavaj till mig, två kattdräkter till Halloween, ett par converseskor som ska virkas och en body som skall färdigställas.

Byxor med fickor i storlek 80 cl.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar