måndag 10 september 2012

Virkade converse i vuxenstorlek




 Fick i uppdrag att virka ett par conversetofflor till ett födelsedagsbarn. Det var inte de minsta fossingarna dessa tofflor skulle passa på kan man säga. Storlek 47 är lite större än storlek 19 som jag virkar i vanliga fall. Utan att vara säker på att det ens skulle bli något som liknade ett par skor satte jag i gång att virka. Utan mönster och på känn blev det tillslut en sko. Det jobbiga med skor är att de är två och när man virkat en måste man få till en likadan. Inte det lättaste när man bara virkat på känn. Tillslut blev det i alla fall en sko till och jag är rätt nöjd med resultatet.



3 kommentarer:

  1. Väldigt väldigt fina!
    Jag virkar baby converse men har fått förfrågningar på vuxen stl.
    Undrar om du vet på ett ungefär hur du gjorde dem?
    Vore himla glad om du såfall kunde dela det till mig!
    Kram!
    Marika
    Min mailadress är: marika@vingesus.se

    SvaraRadera
  2. Tackar:-) Jag har tyvärr inget mönster på conversestofflorna. Har virkat som jag brukar göra när jag gör babyconverse. Tror jag la upp kring 40-42 luftmaskor för dessa STORA tofflor. Brukar virka sulan (det vita) först. Sen virkas det färgade området direkt på sulan. Sist virkar jag en halv cirkel i vitt som ska bli biten ovan tårna. På den virkar jag sedan vidare på plösen. Sen syr jag fast den vita delen (alltså den delen som hamnar ovanför tårna). Brukar även sy fast en bit av plösen i själva tofflan. Hoppas det hjälper dig på vägen mot en fin, fin toffla:-)

    SvaraRadera